maandag 10 augustus 2015

Werkruimte

Mijn fietsenschuur heeft een mooi formaat om de drijvers te maken, maar is te smal voor de hoofdromp. Daarom was ik laatst al eens even een rondje aan het maken over een bedrijven terrein in Noordhorn, inventariseren wat er is aan loodsen, en wat het kost om zoiets te huren.
Na hier en daar wat inlichtingen te hebben ingewonnen kwam ik vrij toevallig aan de praat met de eigenaar van de loods op de foto. Het afgeschermde rechter deel van de loods (achter de roldeur met gewone deur) bleek vrij te zijn. Het blijkt een ideale plek te zijn: bijna 4 bij 10 meter. Bovendien is het mogelijk een verwarming aan te sluiten, zie de kachelpijp naast de deur. Wat voor kachel dat dan wordt weet ik nog niet. Een propaan/butaan kachel is erg duur in het gebruik, vooral als je een capaciteit van ongeveer 10 kW/h nodig hebt. Een mooie oplossing is die van een andere botenbouwer die bezig is met een Wharram tiki. Hij gebruikt een pellet kachel die geprogrammeerd kan worden om op bepaalde tijden aan te slaan, zodat de ruimte al warm is op het moment dat je aan de slag gaat. Maar ja, hoe kom je betaalbaar aan zo'n ding?

Oorspronkelijk was het plan om eerst de beide drijvers af te maken, en daarna de hoofdromp. Dat is nu wat aangepast omdat de loods nu beschikbaar is, en over een paar maanden waarschijnlijk niet meer. Dus momenteel ben ik (naast het afwerken van de eerste drijver) druk doende met het bedenken van een opstelling voor de (hulp)schotten waar omheen de romp moet worden gebouwd. Leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten