maandag 30 december 2019

Het is zo ver

Gaatjes in de drijver voor het vastzetten van de beams. Voor de definitieve plaatsing worden de gaten nog oversized uitgeboord, gevuld met glasvezel versterkte epoxy, en opnieuw op maat uitgeboord. Dit om te voorkomen dat de moeren het dek niet samendrukken en er geen water in het laminaat terecht komt. 
Eenmaal gemonteerd is de loods te smal om helemaal uit te klappen.
Ingeklapt past het wel, maar de beweging van helemaal in- naar uitgeklapt lukt ook niet, de band van de trailer zit dan in de weg.
Zo ziet het er ingeklapt uit. 
Er is maar een centimeter of 6 speling tussen de band en de drijver. 
Dit wordt één van de wielkasten die de tijdens het transport de drijver ondersteunen.
Gaten geboord in de uiteinden van de beams. Spannend, want het moet in één keer goed. 
Met behulp van een takel constructie til ik de drijver uit het karretje waarmee ik de drijvers tussen thuisadres en loods heen en weer vervoer. 
En dan opeens zit de eerste laag verf erop. Op aanraden van fabrikant De IJssel eerst een paar lagen hoogglans, alvorens de uiteindelijke zijdeglans laag aan te brengen. 
Detail van de chainplates. de voorste voor het voorstag, de achterste voor de fokroller. 
Mastvoet gemonteerd. Van alle gaten in het dek worden de randen afgeschuind om wat ruimte te bieden aan de dichtband die ik gebruik om alles waterdicht te houden. Hier zie je op de hoeken de dichtband er onderuit geperst worden. Met een mesje is dit gemakkelijk te verwijderen.
Lier en schootklem. 
Verstelbaar geleide-oog voor de fokkeschoot. 
Voorluik. 
Ook de ramen worden waterdicht gemaakt met dichtband. Een dun strookje helemaal rond het gat, en rond ieder boutje afzonderlijk. Je ziet het dichtband niet door het glas, omdat ik de rand van de achterkant van het glas geel geverfd heb.
Om de antislip verf aan te brengen moeten er overal randjes worden afgeplakt. 
Hier zie je het resultaat: rond beslag en langs andere randen is geen antislip. 
Om de onderkant van de hoofdromp in de onderwater verf te zetten moet deze opgetild worden, omdat ik anders niet kan schilderen waar de romp in de steunen op de trailer ligt. 
Ik gebruik Coppercoat: een epoxy waarin koperpoeder wordt gemengd. Er zijn volgens de fabrikant 6 lagen nodig, die vrij snel na elkaar aangebracht moeten worden. Een volgende laag moet aangebracht worden als de vorige nog plakkerig is. Hierdoor wordt het feitelijk 1 dikke laag.
Deze bruine kleur staat wel mooi bij het geel (vind ik dan). De waterlijn heb ik een centimeter of 8 boven de berekende waterlijn gezet. Het bruine deel zal dan (hopelijk) iets boven het water uit komen. Bij veel boten zie je vlak boven het water-oppervlak een vieze rand ontstaan. Door het bruin iets boven water te laten komen is dat hierdoor misschien wat minder zichtbaar.
Het deel van het roer dat in de hoge stand nog in het water steekt krijgt ook een laag onderwater verf. Lijkt wel wat op een ijsje...
Preekstoel gemonteerd. 
De wielkast / drager voor de drijver. Helaas had ik aan deze kant een foutje gemaakt: één van de steunen zat te ver naar voren waardoor het wiel in de weg zat. 
Ook bij het monteren van de beams aan de boot krijgt iedere bout een rolletje dichtband om alles waterdicht te houden. 
Op- en neerhalers voor de kiel. 
En dan is het zo ver. Zaterdag 9 november gaan mijn vader en ik op pad naar de haven in Lauwersoog. 
Enkele uren en een paar spannende momenten later blijkt alle werk niet voor niets te zijn. Hij drijft! Waterlijn helemaal goed, Uitklappen van de beams ging zonder moeite.
Veel te snel wordt het te donker om nog wat te kunnen doen.
De volgende dag varen we naar de box die we toegewezen hebben gekregen. Omdat ik nog geen motorsteun heb binden we de rubberboot met motor tussen drijver en hoofdromp. Dit blijkt geen succes, de motor zit te veel opzij waardoor sturen erg lastig is. Uiteindelijk redden we het zonder schade te veroorzaken...
In de weken die volgen monteer ik de trampolines (tijdelijke versie van visnet) en een motorsteun, en zet ik de mast erop. Ook allerlei 'laatste' klusjes kunnen worden uitgevoerd in afwachting van een weekend met weinig wind.


Op eerste kerstdag is het perfect weer. Windkracht 3 en lekker zonnig. Met het hele gezin varen we even het Lauwersmeer op. Zonder problemen tikken we de 7 knopen aan, sneller dan we ooit zijn gegaan met onze vorige boot, de illustere Scheurijzer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten