zondag 26 oktober 2014

Mallen van papier maken

Op dit moment heb ik 64 verticale en horizontale schotten voor drijvers, interieur en kajuit klaar.
In totaal moet ik 102 gelamineerde onderdelen maken, dit is inclusief de panelen voor de rompen. De onderdelen die nu klaar zijn waren relatief klein en redelijk makkelijk te maken omdat er vrijwel geen kromme lijnen in zitten. Nog een paar kleinere onderdelen, dan kan ik beginnen met de huidpanelen voor de rompen.

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het maken van de offset tabellen voor de huidpanelen. Een offset tabel is een tabel met daarin de maten van een onderdeel. In mijn geval kan ik deze tabellen laten genereren door Free!Ship, het programma waarmee ik het ontwerp van de trimaran heb gemaakt.
Free!Ship geeft mij een tekstbestand van 115 regels, met op iedere regel een X en een Y coördinaat. Door deze punten op een strook papier te tekenen ontstaat de vorm die ik moet lamineren. 
Het hoekpunt linksonder is moeilijk te vinden in de offset tabel.
Helaas is 115 punten wat te veel van het goede: bij een paneel lengte van 7 meter is dat iedere 12.5 cm een punt. Al deze punten uitmeten op een mal zou veel te lang duren. Aangezien de curven van de huidplaten redelijk flauw zijn kan ik wel met minder toe: ik neem steeds een afstand van ongeveer 30 tot 45 cm tussen de punten.
Het lastige hierbij is dat de hoekpunten, bijvoorbeeld bij de overgang tussen kim en spiegel, niet zijn gemarkeerd. Die moet ik dus handmatig opsporen. Is meestal wel te doen, omdat ze vaak bij een punt liggen waar een van de dimensies een maximum of minimum heeft. Maar in sommige gevallen is dat moeilijker, bijvoorbeeld bij het hoekpunt linksonder in de tekening.
Het tekstbestand uit Free!Ship importeer ik in een Google Docs spreadsheet. Daarin maak ik ook een grafiek (Scatter Chart) van de punten, om te controleren of de vorm klopt. De schaal van de X-as is daarbij overigens niet gelijk aan die van de Y-as, waardoor er een nogal ingedikt geheel ontstaat. 
Vervolgens selecteer ik de punten die ik wil gaan gebruiken in de mal, waarbij ik dus goed oplet dat ik de hoekpunten wel meeneem.


De vorm van het paneel wordt wat ingedikt afgebeeld in de grafiek

Nu is het zaak de mal te maken. Hierbij gebruik ik de lamineertafel van 7.36 als tekentafel. Eerst rol ik een dikke 7 meter papier uit (ik heb een rol plotterpapier van 100m x 92cm gekocht, helaas net 5 cm minder breed dan de Lycell panelen waar ik de onderdelen van maak). 
De X-coördinaten van de ongeveer 40 geselecteerde punten zet ik uit langs de lange kant van het papier. Vervolgens neem ik een aluminium strip van 700 x 20 mm die ik nog had liggen. Daarop plak ik op 1 kant schilderstape, waarop ik de Y-coördinaten uitzet. Aan de beplakte strip bevestig ik een grote haakse driehoek zodat ik daarmee de Y-coördinaten kan overnemen op de mal.
X-coördinaat langs de rand van het papier, Y-coördinaat op de aluminiun strip. Punt 3 (bij de scherpe punt van de driehoek) is reeds op de mal overgenomen.

Rest slechts nog het trekken van de lijnen tussen de punten.
Als alle mallen klaar zijn kan ik de ca. 7m lange panelen gaan lamineren. Daarna kan ik de punten van de mal, door er een punaise of iets dergelijks door te drukken, overnemen op het laminaat. De gaatjes verbinden met lijnen, en vervolgens het onderdeel uitzagen.
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten