De eerste fase is de fase waarin ik de meeste onderdelen afmaak, om die in de daarop volgende fasen in elkaar te zetten.
Vorig weekend had ik de grote lamineertafel in de schuur gedemonteerd en een een kleinere tafel scharnierbaar aan de wand gehangen. In de loop van de week maar eens begonnen aan de strongback, de stevige drager die als basis dient voor het bouwen van de drijvers. Dat was min of meer wat aanrommelen, tot het ding opeens eigenlijk al klaar was.
De 'strongback', het fundament voor de drijvers |
Zoals gehoopt, maar tot nu steeds onzeker, bleek alles perfect te passen.
Ook de twee volgende huidgangen konden nog worden geplaatst en direct ook maar vastgelijmd.
Samenvattend: in 1 weekend bijna de hele drijver in elkaar gezet. Natuurlijk zit het meeste werk er nog aan te komen: de bodemplaten en de spiegel moeten nog worden vastgezet, dan glasband langs de kimmen (de knikken waar de huidgangen elkaar raken), glasvezel over de hele buitenkant, aan de binnenkant moeten de schotten nog met glasband worden vastgezet, en tenslotte plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren enz. voordat er verf op kan....
Nieuwtje: afgelopen week een tweedehands mast gekocht van 10.2 meter. Doorsnede is een druppelprofiel, ideaal voor een draaibare mast. Hierdoor sluit deze aan de lijzijde perfect aan op het zeil, goed voor het rendement.
Nu moet ik hem alleen nog ophalen uit Leidschendam...
Schotten en eerste gang geplaatst |
Uitsparingen voor de stringer tegen de tweede gang |
De boeg |
Achterste schot en spiegel |
De knikken in de schotten komen exact overeen met de randen van de huidplaten |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten