vrijdag 4 september 2015

Panelen hoofdromp plaatsen

 Door de panelen één voor één toe te voegen ontstaat er langzamerhand iets dat op een boot lijkt. De panelen maak ik met kleine stukjes laminaat afval aan elkaar vast. Ze hangen gewoon over de schotten, waarbij ik ze zo weinig mogelijk aan de schotten vast maak. Hierdoor stroken de panelen bijzonder goed, zonder vervelende deuken of bulten.

De tweede gang (ik noem hem gang 3, omdat ik bij de bodem begin te tellen) die in het vorige plaatje redelijk vlak ligt, moet bij de boeg vertikaal staan. Dit levert redelijk wat twist in het paneel op.
Naarmate er meer gangen worden toegevoegd wordt de romp steeds beter in de juiste vorm gedwongen. Soms is er bij een schot in eerste instantie wat ruimte, maar dat lost zich vanzelf op na toevoegen van de volgende gang.
 Het begint al wat te worden...
De bodem panelen hebben de meeste twist. De achterste helft is exact horizontaal. In de voorste helft moeten de panelen van horizontaal naar verticaal gedraaid worden. Ik ben blij dat ik tijdens het maken van de panelen  alleen de binnenkant van glasvezel/epoxy heb voorzien. Als ik beide kanten had gedaan had ik de draai nu niet voor elkaar gekregen.
De panelen sluiten prachtig op elkaar aan. Naden beperken zich tot de precisie waarmee ik kan zagen: per rand ongeveer de zaagdikte van mijn decoupeerzaag. Als de panelen met een cnc machine waren gezaagd dan zouden de naden waarschijnlijk nauwelijks zichtbaar zijn.
De boegkant van de panelen houd ik bij elkaar met een paar afgeschuinde balkjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten