zondag 20 september 2015

Isolatiebox voor epoxy

Nu het kouder begint te worden is het tijd om de epoxy warm te houden. Bij een graad of 15 is de epoxy zo stroperig dat het ongeveer drie minuten duurt voordat er 300 gram uit de tank is gelopen. Bij 20 graden duurt dat maar een halve minuut.

Verwarmen dus. Ik had nog een aantal platen piepschuim over van de vorige winter, toen ik het plaatmateriaal voor de rompen heb gemaakt in onze fietsenschuur.
Eerst eens berekenen wat ik moet verwachten qua energiegebruik. De doos moet ongeveer 35 x 35 x 70 cm binnenmaat hebben. de oppervlakte is dan 1.225 m2.
Formule: W x d / A x dK = Cpiepschuim.
Met W = aantal watts, d = dikte van het materiaal, A = oppervlakte materiaal, dK = aantal graden Kelvin verschil tussen binnenkant en buitenkant. De constante voor piepschuim is 0.035.
Stel dat het buiten de box 0 graden is, en ik binnen een 20 graden wil aanhouden. Een plaat piepschuim is 2 cm, ik neem 2 platen dikte dus totaal 4 cm (0.04 m). We hebben nu alle waarden om het benodigde wattage te berekenen:
W x 0.04 / 1.225 x 20 = 0.035 =>
W = 0.035 x 1.225 x 20 /0.04 = 21.4
Een gloeilampje van 25W voldoet dus ruimschoots om de box van binnen op een temperatuur van 20 graden te houden terwijl het in de loods 0 graden is.
Gelukkig had ik nog een thermostaat liggen (uit ons vorige huis, lag dus al 8 jaar niks te doen). Lampje van 25 watt eraan en voilà: een inverse koelkast: het is binnen warmer dan buiten, en het lampje gaat ook aan als de deur dicht is...
Aan één van de einden heb ik een luikje gemaakt waardoor de kraan op de tank bereikbaar is zonder dat ik de tank eruit hoef te tillen (vol 28 kg)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten