zondag 1 november 2015

Kachel plaatsen

Hoewel ik nu de epoxy lekker warm en vloeibaar kan houden is het in de loods eigenlijk te koud. Zodra de warme epoxy in aanraking komt met ander materiaal van laten we zeggen 12 à 13 graden, wordt het alsnog erg stroperig, en gaat het uitharden te langzaam. De loods moet dus ook verwarmd worden. Diverse mogelijkheden zijn de revue gepasseerd: elektrisch, pellet-kachel, of toch gas?
Nadeel van elektrisch is dat het erg duur is, en ik zo mijn twijfels heb over het vermogen dat geleverd kan worden. Nadeel van pellets is dat de kachels erg duur zijn, en het nadeel van gas is dat er geen gasaansluiting is in de loods.
Uiteindelijk toch voor dit laatste gekozen. In samenspraak met de  eigenaar van de loods een gasmeter aan laten leggen. De gasbuis naar de plaats waar ik de kachel wil hebben, heb ik zelf aangelegd.
Gelukkig was er al een schoorsteen aan de buitenkant van de loods aangelegd waardoor ik alleen een gat in de binnenmuur hoefde te zagen.
Een kacheltje was zo gevonden voor 40 euro op marktplaats. Volgens de berekening zou ik ongeveer een 10 kW nodig hebben om bij 0 graden buiten een binnentemperatuur van 15 graden aan te kunnen houden. Het kacheltje is 6.5 kW, dus waarschijnlijk zal ik wel een winterstop moeten houden.
 Achter de kachel vloer isolatie aangebracht (had ik nog liggen) zodat de warmte richting loods gereflecteerd wordt.
De loods is hoger dan ik nodig heb en warmte trekt omhoog. Best jammer om te weten dat het boven in de loods 22 graden is terwijl het op de vloer maar 12 graden is. Om nog iets van de warmte te behouden heb ik daarom een plafond van bubbelplastic aangelegd, over van links naar rechts gespannen draden.
Het licht van de TL buis komt goed door het bubbelplastic. Langs de linkerkant van het plafond heb ik ook nog het restant van de vloerisolatie aangebracht. Links achterin staat de kachel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten