Hierdoor komt de plakrand afwisselend aan de lange en de korte kant van de driehoek.
Door een beitel onder het glas te steken komt het laminaat los van de mal
Het onderdeel past mooi op de tekening
Even de randen bijgewerkt, en hieronder passen op het andere deel.Eerste 'neus' lamineren
Met dit als resultaat.
Vervolgens de drie onderdelen aan elkaar plakken.
Dit is het resultaat: de holte bevat het draaipunt van het bovenste scharnierdeel, het vierkante vlak rechts is bedoeld voor de brackets van het onderste scharnierdeel, en de 'neus' linksboven is het punt waarop het compressieblokje voor het uiteinde van de beam steun vindt.
Om in de loods ruimte te maken voor de hoofdromp moest de tweede drijver ook naar de fietsenschuur
Ik zaag meteen de gaten voor de luiken in beide drijvers. Hierdoor kan ik op de bovenkant van het dek de exacte positie voor de beams aangeven.
Het kleine luikje is er alleen om de achterste beam te kunnen monteren.
Het bakboord-voor contrastuk gedeeltelijk ingepast.
Het gat is nog veel te klein. De lijnen geven aan waar de rest van het gat moet komen.
Dit past al beter. Het MDF onderdeel moet voorkomen dat het contrastuk verbuigt, het is immers nog vrij flexibel. De uiteindelijke dikte wordt bereikt door aan de binnenkant meerdere lagen glasvezel aan te brengen.
Van binnen ziet het er dan zo uit. Achteraf gezien had ik beter de rugleuningen nog niet moeten monteren. Nu zitten ze in de weg en ben ik genoodzaakt een deel af te zagen om ruimte te maken. Als alles vast zit moet ik dan de rugleuning weer herstellen.
Hetzelfde geldt voor de legplankjes in de voorpunt.
Ja kan hier goed zien dat het hoofdschot vertikaal staat, en het contrastuk iets (1.6 graden) achterover leunt. Dat is om de draaipunten van voorste beams precies uit te lijnen met de draaipunten van de achterste beams.
Het ruwe gat voor het achterste contrastuk gezaagd. De flensen moeten nog afgezaagd worden zodat ze niet meer uitsteken
Om de beide vormstukken precies met elkaar uit te lijnen heb ik een mal van MDF gemaakt.
Vastzetten van het voorste contrastuk, aan de binnenkant.
Het achterste contrastuk vastgezet en de overtollige flens weggehaald.
Gezien vanaf de achterkant. Alleen de neus steekt boven het dek uit.
De binnenkant van het achterste contastuk
Van een stukje gelamineerde plaat maak ik de onderdelen die de assen voor de bovenste scharnierdelen gaan vasthouden.Gaatjes erin voor de delrin bussen
Pas mooi...
Dit zijn de voorste compressieblokken. Massief eikenhout dat tegen het hoofdschot wordt gelamineerd om de druk van de beams op te vangen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten